Het verhaal van Noach

Som jag har berättat så är det en katolsk skola jag är på. Det innebär att ett visst antal timmar i veckan måste riktas mot religionsstudier. Detta görs på många olika sätt anpassat till ålder och lärarens intresse. Fun fact: för att få bli en lärare på en katolsk skola måste du ha gått din lärarutbildning på en katolsk högskola. I alla fall. I mitt klassrum har läraren valt att jobba med sagorna kring bibeln. Det finns fantastiskt mycket material för att jobba med detta. Vad hon använder är böcker likt denna: 
Detta är stora bilder (typ A3) med olika bilder som man visar och på baksidan av föregående bild står historien. Dessa finns till alla stora händelser plus historier som denna, Noas ark är det om någon undrar. Denna historia valdes som en del i djurtemat vi har nu. Den kompletteras även med en playmobile Noas ark för barnen att leka med och min handledares tanke är att historierna ska inspirera barnen i leken. Det viktigaste för henne är kanske inte det religiösa utan snarare att historierna kan öka förståelsen för religioner och gamla historier samt att det används som ett material för att inspirera barnen i deras lek. 

Detta får mig att fundera på hur vi prioriterar just religion som en del av kulturarvet. Vi prata mycket om att jobba med hemkultur och kultur i allmänhet, men kanske är historier likt denna eller liknande från andra kulturer också? Historierna är ju himla fina och är kulturellt viktiga, är de viktiga även i förskolan? 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
TILLBAKA TILL STARTSIDAN


Vi fick en idé om att göra vår praktik utomlands. Sagt och gjort, nu sitter vi här med en nyuppstartad blogg så ni kan följa vårt äventyr. //JaBiJo.


RSS 2.0