Min första egna aktivitet

Som en del i djurtemat hade jag en aktivitet där vi mätte djur. Jag utgick från en bok barnen hade läst och tyckt väldigt mycket om (Den lilla kängurun). 
Jag tog på förhand reda på hur långa djuren i boken var och sedan lät jag barnen välja vilket djur och så jämförde vi hur långa de var jämfört med varandra. Vad vi gjorde var att vi hade en meters linjaler och sedan mätte vi ut barnen först på marken med krita sedan mätte vi ut djur som t.ex känguru bredvid och pratade först om vi trodde att kängurun var längre eller kortare än barnen och sedan hur många barn det behövdes för att bli lika långa eller längre än en känguru till exempel. Det var en himla rolig aktivitet, barnen var engagerade och de verkade förstå konceptet jag ville förmedla. Matematik i ett kul sammanhang helt enkelt. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
TILLBAKA TILL STARTSIDAN


Vi fick en idé om att göra vår praktik utomlands. Sagt och gjort, nu sitter vi här med en nyuppstartad blogg så ni kan följa vårt äventyr. //JaBiJo.


RSS 2.0