
El monstre de colors
Temat under de här veckorna som vi är där är färger och känslor. Det är sju färger och varje färg symboliserar en känsla. Barnen i klass 3-5 år har läst samma bok, vilket är "el monstre de colors". Boken handlar om ett monster som i början av boken har alla färger. Vilket betyder att han har alla känslor och inte kan sortera eller hantera dem. I boken får man läsa om alla de olika känslorna/färgerna. I slutet av boken sorteras känslorna/färgerna i burkar. De var formade som cirklar. Han kan till sist lära sig att hantera sina känslor. Barnen har fått rita sina egna monster som nu pryder väggarna i hallen. Hela veckan har vi förberett till torsdagen och fredagen. Varje klass skulle få varsin resväska. I resväskan skulle det finnas cirklar i alla de färger som fanns i boken och burkar som barnen kunde lägga cirklarna.
I torsdags fick vi praktikanter äran att välta upp och ner på alla klassrum. Vi välte stolar, bord och kastade ut alla cirklar som vi hade suttit och klippt ut. Vi kastade också ut teckningar där det var fotavtryck från monstret. När barnen kom in i sina klassrum var det kaos! Barnen och pedagogerna fick sedan plocka upp allt och satte sig sedan ner för att reflektera över vad som kunde ha hänt. Pedagogen tog fram boken och de jämförde saker som de hade hittat i rummet med monstret. Jag var bland tre-åringarna och jag uppfattade att en flicka sa "el monstre de colors". Så hon hade nog, genom att de diskuterade boken, kommit fram till att det kunde vara monstret som hade varit där.
På fredagen var det dags för att lista ut vem det var som hade varit i klassrummen. Jag, Jasmine och min handledare fixade en gång med löv och cirklar som barnen fick följa tills de kom fram till en hängmatta (det fanns också i boken). I ett träd hängde också monstrets hatt med band av alla färger. I det trädet hängde också en skattkista. Alla barnen samlades runt en pedagog som öppnade skattkistan. Där låg ett brev från monstret, en bild på honom osv. I ett annat träd hängde resväskorna. Alla klasser fick varsin resväska, som de tog med sig in och tittade i. De här temat fortsätter nästa vecka också och då ska vi spela upp alla de olika känslorna för barnen.
Det var nog allt för idag. Tänkte det kunde vara bra att berätta lite vad de jobbar med just nu på den spanska skolan.
Nu är det lördag och snart ska vi ut på sightseeing! Men först blir det lite frukost!
Cheers



/Johanna
Kommentarer
Trackback