
En reflektion om likheter och olikheter i svenska förskolan
”Så lika men ändå olika”
Likheter
Förskolan på Mallorca arbetar de efter samma läroplan som förskolor i Sverige.
Deras ambition är att det ska vara en trivsam miljö för alla. De arbetar mycket med relationerna. Verksamheten utgår till en del ifrån ett sociokulturellt perspektiv. Den är Reggio Emilia inspirerad och har en strävan om att hela tiden utvecklas och bli bättre.
Många av de dagsrutiner jag erfarit i svenska förskolor finns med i verksamheten. Det finns en morgonsamling, fri lek eller lärarledd aktivitet, lunch, fri lek igen eller aktivitet, mellanmål och sedan hemgång.
Olikheter:
Förskolan är ett föräldrakooperativ (från tidigare VFU har jag varit på kommunala förskolor). Föräldrarna betalar mycket pengar för en plats i svenska skolan och förskolan här. Föräldrarna är väldigt måna om sina barns lärande och kräver mycket av pedagogerna. Många av barnens föräldrar arbetar inte och lämnar därför inte barnen av den anledningen på förskolan, utan mer i ett lärande syfte. De är 4 pedagoger på 24 barn och pedagogerna är i förskolan hela dagarna. Att alla pedagogerna är där hela dagen och erbjuder stora möjligheter för barnen i verksamheten. Det finns utrymme för att någon är sjuk utan att vikarie sätts in. Det finns möjlighet att plocka ut några barn i en grupp och göra en aktivitet med dem utan att övrig verksamhet påverkas.
Det som också är en stor skillnad är språket som förkommer i verksamheten. I förskolan används det svenska, spanska och engelska. De finns tre spansktalande pedagoger och en svensk. Alla barnen språkväxlar beroende på vilken pedagog det talar med. Vi fruktsamlingen så går det igenom kalender både på spanska och svenska. Just nu håller de på med luciaträning och då sjunger de sånger på svenska, spanska och engelska. För de barn som väljer svenska först får ibland ha språkträning med spanska pedagogerna och lika så med de som väljer spanska först får språköva med en svensk pedagog. Träningen är ofta relaterad till något barnen känner väl igen så som att leka mamma, pappa, barn eller restaurang besök för att möta barnen i det kända. I en miljö där du väl känner dig bekväm i har du oftast lättare för att utmana dig själv och utvecklas.
Palma har ett annat klimat och det påverkar tillexempel årstiderna och skolterminerna. De har längre sommarlov pga. väderförhållandena som de istället arbetar in genom längre dagar. Barnen går måndagar till torsdagar 9-16 och fredagar 9-15. Verksamheten är för barn mellan 3-5 år.
Efter lunch har barnen siesta. Oavsett ålder så ska alla vila eller om de vill sova i ca 45 min. Under vilan läser pedagogerna böcker och barnen får ligga på en stor matta och vila sig. Det uppkom en önskan från en förälder att ett barn skulle sova under siestan och pedagogerna har försökt med olika metoder för att få barnenet att somna men utan resultat. Föräldern kom med ett förslag om att ha ett tält för att se om avskärmning av det visuella kunde hjälpa. Så idag finns tältet i samma rum som vilan och två barn erbjuds att sova/vila där under siestan.
Kram Bianca ♡

Bra inlägg! Intressant att veta hur deras tankat går kring förskola i jämförelse med det man ser och hör här :)
Kram till er alla tre!

Va kul att läsa om vilken skillnad det är.