
Friktion gång 3 spanska förskolan
Friktion omgång tre för mig idag. De två tidigare gånger har vi undersökt med saker men idag var det äntligen dags att få använda kroppen. Jag hade tanken att barnen (efter inspiration av tidigare gånger) skulle säga om de trodde det skulle gå fort eller långsamt ochh motivera varför. Men som min handledare och jag diskuterade så kan det ju vara svårt att avgöra vad som går fort och långsamt med blotta ögat så ett tidtagande alternativ hade kanske varit bra. Min handledare började, efter att ha introducerat aktiviteten, diskussionen här: "hur ska vi kunna mäta om det går fort eller långsamt?"
Barnen kom med många intressanta förslag, bland annat att en person kanske kunde springa en sträcka så kunde man avgöra om det gick fortare eller långsammare än det. Men som diskussionen fortledde: "Kan man verkligen vara säker på att en person verkligen springer lika fort varje gång?"
Tillslut kom de i alla fall fram till att ett tidtagarur var ju en fenomenal idé. Sagt och gjort, barnen valde något att åka på, jag stod beredd med tidtagaruret och barnen åkte ner.
Här började då ett problem som varken jag eller min handledare riktigt funderat över. Förstår barnen verkligen innebörden av snabbt och långsamt?
Svaret bekräftades nej många gånger. En diskussion kunde se ut som följande: "jag tror den går snabbt?" "hur snabbt?" "fem sekunder" varpå nästa barn säger "jag tror den kommer att gå långsamt" "hur långsamt?" "fem sekunder"
Så istället för det tänkta målet som jag hade att prata om varför det gick fort och långsamt fick vi istället försöka luska i vad är snabbt och långsamt. Vi radade upp tiderna för de olika åkdonen och sedan kunde man utgå från det. "Det långsammaste hittills har tagit 3 sekunder, tror du att detta kommer att gå fortare eller långsammare än det?" och "du tror långsammare, hur många sekunder tror du då det tar?"
Detta blev en väldigt intressant twist och gav mig mycket lärdomar och lite eftertanke, vissa saker är ju så självklara för mig, men är de verkligen självklara för barnen?
Vi fick helt enkelt tänka om och lägga till ett par gånger friktion till för att kunna utforska vidare.
/Jasmine
Kommentarer
Trackback