
Spanska & yoga på svenska skolan
Varje onsdag är det yoga på Earth yoga. Här har bland annat Malin Berghagen yogalektioner varje torsdag. När vi kom dit igår så tog en kvinna emot. Det var en väldigt mysig och lugn lokal. Jag tycker det är så härligt att se folk som kan ”gå in i sig själv” till en bekymmerslös tillvaro. Det kan bero på att jag har svårt för att nå den känslan. Jag är så fokuserad på att genomföra rörelserna istället för att tänka på att andas in och att andas ut. Efteråt känner man verkligen att man gått igenom hela kroppen vilket är en mycket skön känsla.
Varje torsdag är det spanska. Läraren pratar bara spanska vilket i min situation är väldigt kämpigt, hehe. Jag kom till Spanien utan att ens kunna säga hej. Spanska lektionerna är på en nivå som är alldeles för hög för mig men jag går dit med inställningen att jag minst ska lära mig ett nytt ord. Idag kan jag räkna 1- 10: uno, dos, tres, cuatro, cinco, seis, siete, ocho, nueve, diez Säga veckodagarna: Lunes, Martes, Miércoles, Jueves, Viernes, Sábado, Domingo och ¡Hola! Cómo estás? muy buena! Och Gracias. Me levanto a las siete (jag går upp klockan 7), me acuesta a las diez (jag lägger mig klockan 10).
I tisdags och idag har jag haft två av mina aktiviteter med friktion. Första aktiviteten blev lite sisådär pga. omständigheterna med alla i barngruppen var ute där aktiviteten skulle hållas. Första aktiviteten handlade om att barnen skulle få släppa ner en skyddshandske med vatten i och en som hade legat i frysen som var is. Barnen skulle se vilket som gick snabbt respektive långsammast. Jag kunde se att barnen tyckte det var roligt och att deras tankeprocess har startat. Det var ett barn som sa att den med is i åkte snabbare för att den var lättare än den med vatten i. En sa att den med is var snabbast för den kom längst. Det är så kul att se hur de börjar tänka kring friktion.
Aktivitet 2 handla om att barnen först skulle få rita en hypotes om något de trodde skulle gå snabbt och något som de trodde skulle gå långsamt. Sedan skulle de testa sin hypotes. Barnen tyckte det var roligt och de reflekterade först själv sedan i grupp om varför vissa saker gick snabbt och vissa gick långsamt. De har kommit på att materialet kan var en orsak för om det kommer vara hög eller låg friktion.
Kram Bianca ♡

Wow! Är det skolan som erbjuder yogan?

Vilken lyx ! Och fina byggnader!

Härligt!
Åh vad fint! Vad är det för söta små hus?