Tredje dagen på svenska skolan

Jag började klockan 9 då var där 3 barn komna, lite skillnad från Sverige där det känns som alla barn har kommer innan 8 eller vid 8. Klockan 9.30 var hela skaran samlade och barnen var i full fart att leka.

Klockan halv 10 är det alltid samling och frukt. Idag var det tid för att träna lucia sångerna, vi sjöng: sankta lucia, himlen hänger stjärnklart, blinka lilla stjärna (svenska, engelska, spanska), tre pepparkaksgubbar, Campana Sobre Campana (spansk) osv…

Det arbetar mycket efter Reggio Emilia så när barnen ska få leka använder de sig av olika rum (A4 med foto på aktiviteten) och hur många platser där finns som rummet har, t.ex. på pussel & spel finns där fem platser, på storlegot finns det 4 platser osv. ibland placerar pedagogerna ut barnen var de ska vara och ibland får barnen själv välja så gott det går efter lediga platser.

Idag fick barnen välja själv i vilket rum de ville vara i. Två barn valde laborationslådan. Min handledare frågade mig om jag kunde följa med och hjälpa barnen att ta ner lådan, vilket jag gjorde. I lådan finns det muggar, insekter inglasade i en rektangel, sprutor, labbglasögon, skyddshandskar osv. De två barnen gick direkt och hämtade vatten till experimenten. De experimenterade med att fylla glasen så att det rann över gång på gång. Jag kände att jag var tvungen att försöka komma vidare med något annat att göra innan hela ateljén var fylld med vatten samtligt som jag inte ville avslutar deras lek. Jag försökte med några olika saker men det fångade inte deras intresse och de fortsatte att fylla glasen med vatten så att det rann över, det var superkul ju! Jag tog fram en stor låda som jag fyllde med vatten. De två barnen blev snabbt intresserade och stoppa ner alla sakerna de hade i vattnet och skrattade förtjust. De lekte lite och sen började vi fylla skyddshandskarna med vatten som vi sedan knöt. WOW detta blev ju superkul! Barnen älskade det och började genast springa runt och visa sina kompisar i de andra rummen. Detta gjorde självklart att fler barn ville ha en handske. Det blev en väldigt stor grej och många barn samlades runt vattnet och mig för att göra en handske.

Med Reggio Emilia tänket vill man stödja barns kreativitet och fantasi och låta barnen undersöka och pedagogerna är väldigt tillåtande. De menar att barn föds intelligenta och rika med stor drivkraft att vilja utforska världen.

Men var går gränsen? Gick händelsen för långt när barnen började springa runt och visa för sina vänner? Eller var det okej (det värsta som kunde hända var ett litet vattenläckage)? Något väckte ju barnens intresse?  

 Kram Bianca ♡

Kommentarer
Heart Petra

Härligt! Spännande med Reggio Emilia :)

2014-11-12 @ 21:42:41
Heart eva åkesson

Hoppas att detta blir rätt! Va kul att barnen blev nyfikna! Kram

2014-11-12 @ 22:11:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
TILLBAKA TILL STARTSIDAN


Vi fick en idé om att göra vår praktik utomlands. Sagt och gjort, nu sitter vi här med en nyuppstartad blogg så ni kan följa vårt äventyr. //JaBiJo.


RSS 2.0